hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > یزد| بار زندگی بر شانه‌های کوچک کودکان کار

یزد| بار زندگی بر شانه‌های کوچک کودکان کار

اگرچه 70 درصد کودکان کار یزد بومی نیستند و از اتباع به شمار می‌روند اما دانستن این موضوع هم مشکلی را حل نمی‌کند.

 به گزارش تسنیم، مشکلات اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد والدین و بسیاری دیگر از مشکلاتی که امروز در جامعه شاهد هستیم، سبب شده که چهارراه‌ها و میدان‌ها و برخی اماکن عمومی امروزه با تصویری دلخراش و ناراحت‌کننده روبرو باشد؛ تصویری که کودکان کار تشکیل‌دهنده آن هستند. کودکانی که به‌جای بازی‌های کودکانه و حضور در مدارس برای تحصیل و تبدیل‌شدن به آینده‌سازان این نظام، کودکی خود را صرف کار در خیابان‌ها می‌کنند‌. کارهایی که در بخش‌های مختلف تقسیم‌بندی شده و از باربری تا جمع‌آوری زباله، گل‌فروشی و تکدی‌گری و بسیاری کارهای دیگر که هیچ‌یک شایسته کودکی کودکان نیست.

دلیل اصلی وضعیت کودکان کار سرپرستی نامناسب است

کارشناس مسئول آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی یزد در این رابطه با بیان اینکه ساماندهی کودکان کار توسط سازمان بهزیستی صورت می‌گیرد اظهار داشت: طبق مصوبه هیئت‌وزیران چند دستگاه موظف‌ هستند که به کودکان کار و خیابان خدماتی ارائه دهند ازجمله این ارگان‌‌ها شهرداری، نیرو انتظامی، تأمین اجتماعی، آموزش‌وپرورش، کمیته امداد، حلال احمر و استانداری، فنی‌ و حرفه‌ای هستند. محبوبه داورانی افزود: ساماندهی از سال 82 در قالب یک مرکز شبانه‌روزی برای کودکان کار و خیابان ابتدا به شکل دولتی آغاز به کار کرد و از سال 89 به مدیریت غیردولتی واگذار شد. او خاطرنشان کرد: از سال 95 طبق دستور عمل کشوری یک مرکز دیگر تحت عنوان مرکز حمایتی، آموزشی، کودک و خانواده در بحث ساماندهی کودکان کار و خانواده آن‌ها تأسیس شد که به‌صورت غیردولتی و روزانه در حال فعالیت است. او با اشاره به شغل کاذب کودکان خیابانی عنوان کرد: کودکانی که تکدی‌گری انجام می‌دهند یا شغل‌های کاذبی دارند ازنظر ما کودکان کار و خیابان به‌حساب می‌آیند که توسط شهرداری و نیروی انتظامی به مرکز شبانه‌روزی بهزیستی انتقال داده می‌شوند. داورانی ادامه داد: هنگامی‌که کودکان کار و خیابان به مرکز ما انتقال داده می‌شوند اگر مکانی برای زندگی و سکونت نداشته باشند با حکم قضایی در این مرکز ساماندهی و به آن‌ها خدمات تخصصی داده می‌شود و علاوه بر این موضوع در بحث مراقبت روحی و جسمی زیر نظر روانپزشک، روانشناس، مددکار، قرار می‌گیرند. کارشناس مسئول آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی یزد با اشاره به شناسایی خانواده کودک کار عنوان کرد: اگر خانواده شناسایی شود و وضعیت مطلوبی داشته باشد کودک مرخص و در غیر این صورت به مراکز شبه خانواده منتقل می‌شوند و کودکانی هم که از این مرکز ترخیص می‌شود توسط مددکار تا مدتی تحت نظر قرار می‌گیرد.

او دلیل اصلی وضعیت کودکان کار را سرپرست نامناسب دانست و افزود: از اهداف مرکز حمایتی، آموزشی کودک و خانواده علاوه بر رسیدگی به کودک می‌توان توانمندسازی خانواده بر اساس نیاز‌های آن‌ها، مانند سن و شرایط خانوادگی و بُعد‌های دیگر خانواده نام برد.

فقر عامل اصلی تکدی گری و کار کودکان در یزد

داورانی در این رابطه هم با بیان اینکه برای کودکان بازمانده از تحصیل هم برنامه دارند اظهار داشت: اکثر کودکانی که وارد این مرکز می‌شوند به دلیل فقر اقتصادی وادار به تکدی‌گری و دیگر کارهای کاذب شده‌اند. کارشناس مسئول آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی یزد با اشاره به آموزش‌های مهارت زندگی، مهارت فرزند پروری برای خانواده‌ها در مرکز روزانه گفت: به‌اضافه کمک‌های معنوی حمایت‌های مالی هم داریم که هرساله یک سرانه خاصی برای هر کودک و خانواده در نظر گرفته می‌شود. داورانی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی هرروز در حال افزایش است ادامه داد:70 درصد از کودکان کار را اتباع تشکیل می‌دهند و 20 درصد از آن‌ها فاقد کارت اقامت هستند و برای دریافت کارت اقامت آن‌ها اقداماتی صورت گرفته و مابقی کسانی که کارت ندارند از برخی حمایت‌ها محروم می‌شوند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد